zondag 14 juli 2019

Märklin en ijstijd in Denemarken

Wat is het zeilen hier toch mooi in Denemarken. Het is met niks te vergelijken.
Nu wil ik ook niet zeggen dat ik al zoveel vergelijkingsmateriaal heb. Het is gewoon ongelofelijk hier.
 

  
Waar je ook kijkt zie je water kabbelen of met koppen schuim op de golven. Verschillende kleuren groen, geel en oranje als penseelstreken in het landschap. Het water is zo breed dat je de oevers ziet. Een Märklinlandschap.




De plaatsen waar we tot nu toe zijn geweest, daar hebben we de jachthavens bezocht. Al 1 keer geankerd in Hurøpshav. 



Dat komt door het weer. Dat zit nog niet echt mee. Naar onze begrippen. De Denen hier lopen gewoon in korte broeken en shirtjes en zwemmen in de zee. De toeristen lopen in lange broeken en vesten en wollen mutsen op.
En dan nog is het overweldigend.


Denemarken is net iets groter dan Nederland en er zijn maar een dikke 5,5 miljoen Denen. Nou ik zou het wel weten als ik een Deentje in de dop zou zijn. Als Dopdeentje zou ik meteen een zeilboot kopen en heerlijk gaan rondzeilen. En verder niks.
Huizen met rieten kappen, sommige half verzonken in het landschap omzoomd door wuivende velden, een paar koeien met de hoeven in het water; onverstoorbaar.


Het verveelt nooit en je wilt vanzelf van het ene eiland naar het andere, liefst naar ankerplekjes.

Die zon. Die is echt verraderlijk hier. Onze winterhandschoenen en mutsen worden flink gebruikt. Zeilpakken en vesten zijn bijna versleten. Als ik mijn hoofd boven de sprayhood uitsteek krijg ik ijspegels in de stoppels onder mijn neus.


Kalvø ook al zo’n pareltje. De afmeerpalen staan hier een beetje dicht bij elkaar, de lengte van de boxen zijn prima. Dus een beetje wringen, palen met behulp van de buren wat uit elkaar laten trekken en je ligt lekker stevig. Zo doen ze dat hier en help je elkaar.

Houtvuurluchten kwamen onze kant uit toen we hier vroeg in de ochtend weg zeilden. Vikingschepen; langboten, oorlogsbodems uit vervlogen tijden. Ze lagen langs een oever bij een vlammend houtvuur. Mannen, vrouwen en kinderen in berevellen en helmen met horens erop. Alleen de witte thermoskannen op een formicatafeltje verbond hen met de huidige tijd.

Al dagen aanhoudende harde wind uit de verkeerde hoek en koude winden. De weersystemen zijn hier iets vasthoudender dan in Nederland. Harde wind uit het West Noord Westen of nog noordelijker, kracht 5 of 6. Daar komen geen warme winden vandaan.
Wel donkere wolken met een duistere sfeer. Met soms zonnestralen door die donkere wolken. Het lijkt we de start van een nieuwe ijstijd.
Maar het is wel ongelofelijk mooi hier, verstild.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten